MINISTARSTVO RADA I MIROVINSKOGA SUSTAVA
2153
Na temelju članka 20. stavka 9. i članka 78. Zakona o zaštiti na radu (»Narodne novine«, broj 71/2014), ministar nadležan za rad donosi
PRAVILNIK
O OSPOSOBLJAVANJU IZ ZAŠTITE NA RADU I POLAGANJU STRUČNOG ISPITA
Članak 1.
(1) Ovim se Pravilnikom propisuju:
1) osposobljavanje za rad na siguran način,
2) osposobljavanje i usavršavanje poslodavca, ovlaštenika i povjerenika radnika za zaštitu na radu,
3) način i uvjeti polaganja stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu i koordinatora zaštite na radu, oblici stalnog stručnog usavršavanja i vođenje registra izdanih uvjerenja.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 2.
Osposobljavanje radnika, ovlaštenika i povjerenika za zaštitu na radu mogu obavljati poslodavci za vlastite potrebe te osobe ovlaštene za osposobljavanja iz zaštite na radu.
I. OSPOSOBLJAVANJE ZA RAD NA SIGURAN NAČIN
Članak 3.
(1) Osposobljavanje radnika za rad na siguran način (u daljnjem tekstu: osposobljavanje radnika) provode stručnjaci zaštite na radu zaposleni kod poslodavca, odnosno stručnjaci zaštite na radu II. stupnja zaposleni kod osobe ovlaštene za osposobljavanje radnika).
(2) Odredbe stavka 1. ovoga članka se ne primjenjuju na naučnike te učenike i studente na praksi čije je osposobljavanje uređeno posebnim propisom.
Članak 4.
(1) Osposobljavanje radnika provodi se prema programu osposobljavanja koji se mora temeljiti na procjeni rizika i mora obuhvatiti sve opasnosti, štetnosti odnosno napore utvrđene procjenom rizika te načine otklanjanja.
(2) Poslodavci mogu, ako imaju zaposlenog stručnjaka zaštite na radu, sami izrađivati programe osposobljavanja i provoditi osposobljavanje ili osposobljavanje mogu povjeriti osobi ovlaštenoj za osposobljavanje radnika.
(3) Program osposobljavanja radnika treba sadržavati popis pisanih uputa za rad na siguran način za sve poslove koje radnik obavlja.
(4) Program osposobljavanja radnika se sastoji od teoretskog osposobljavanja koje se provodi za sve radnike ovisno o poslovima koje će obavljati i praktičnog osposobljavanja na mjestu rada, osim za poslove s malim rizicima za koje je dovoljno provesti teoretsko osposobljavanje.
(5) Program osposobljavanja radnika mora obuhvaćati i upute proizvođača opreme i opasnih kemikalija koje radnik koristi tijekom rada.
Članak 5.
Stručnjaci zaštite na radu I. ili II. stupnja su oslobođeni od obveze osposobljavanja za rad na siguran način.
Članak 6.
(1) O provedenom osposobljavanju radnika sastavlja se zapisnik u kojemu se navode podaci:
1) ime, prezime, osobni identifikacijski broj (u daljnjem tekstu: OIB) radnika koji se osposobljava,
2) poslovi koje će radnik obavljati i mjesto obavljanja tih poslova,
3) naziv, sjedište i OIB poslodavca,
4) ime, prezime i OIB osoba koje su uključene u osposobljavanje,
5) mjesto i vrijeme provođenja osposobljavanja radnika,
(2) Praktični dio osposobljavanja radnika provodi ovlaštenik koji neposredno rukovodi radom osposobljavanog radnika i stručnjak zaštite na radu zadužen za osposobljavanje radnika.
(3) Zapisnik iz stavka 1. ovoga članka vodi se na obrascu koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC ZOS).
Članak 7.
(1) Poslodavac je obvezan čuvati zapisnik o osposobljavanju radnika.
(2) Poslodavac je obvezan Zavodu za unaprjeđivanje zaštite na radu (u daljnjem tekstu: Zavod) dostaviti elektroničku obavijest o provedenom osposobljavanju radnika u skladu s provedbenim propisom.
II. OSPOSOBLJAVANJE OVLAŠTENIKA I POVJERENIKA RADNIKA ZA ZAŠTITU NA RADU
Članak 8.
Osposobljavanje ovlaštenika i povjerenika radnika za zaštitu na radu provode stručnjaci zaštite na radu I. ili II. stupnja (zaposleni kod poslodavca ili sam poslodavac), odnosno stručnjaci zaštite na radu II. stupnja zaposleni u ovlaštenoj osobi za poslove zaštite na radu.
Članak 9.
(1) Program osposobljavanja ovlaštenika i povjerenika radnika za zaštitu na radu naveden je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (PRILOG 1.).
(2) Trajanje osposobljavanja prema programu iz stavka 1. ovoga članka iznosi najmanje 7 školskih sati.
Članak 10.
(1) Osposobljavanje iz članka 8. ovoga Pravilnika provodi se teoretski i o njemu se vodi zapisnik (Obrazac ZOOP).
(2) Poslodavac je obvezan Zavodu dostaviti elektroničku obavijest o provedenom osposobljavanju radnika iz članka 8. ovoga Pravilnika u skladu s provedbenim propisom.
(3) Ovlaštenik je obvezan svakih pet godina obnavljati osposobljavanje.
(4) Poslodavac je obvezan omogućiti ovlašteniku i povjereniku radnika, stručna usavršavanja koja provode središnja tijela državne uprave nadležna za zaštitu na radu.
III. STRUČNI ISPITI ZA STRUČNJAKA ZAŠTITE NA RADU
Članak 11.
(1) Stručni ispiti za stručnjaka zaštite na radu su opći dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu i posebni dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu.
(2) Stručni ispit za stručnjaka zaštite na radu kandidati polažu prema programu koji je u prilogu 2. ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (PRILOG 2.).
(3) Opći dio stručnog ispita može polagati osoba koja ima najmanje srednju školsku ili stručnu spremu.
(4) Posebni dio stručnog ispita može polagati osoba koja ima položen opći dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu i završen najmanje preddiplomski studij sa stečenim nazivom prvostupnik (baccalaureus).
(5) Status stručnjaka zaštite na radu (opći i posebni dio) ima osoba koja je:
1) završila najmanje preddiplomski studij sa stečenim nazivom prvostupnik (baccalaureus) i položila državni stručni ispit iz područja zaštite na radu u tijelima državne uprave nadležnim za zaštitu na radu, i
2) završila najmanje preddiplomski studij sa stečenim nazivom prvostupnik (baccalaureus) i položila državni stručni ispit za inspektora rada u području zaštite na radu.
Članak 12.
(1) Polaganje stručnog ispita kandidat prijavljuje ministarstvu nadležnom za rad (u daljnjem tekstu: ministarstvo).
(2) Za prijavu polaganja stručnog ispita može se koristiti obrazac koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIS-1).
(3) Prijava za polaganje stručnog ispita s priloženom dokumentacijom mora sadržavati sve podatke navedene u obrascu iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Prijava za polaganje stručnog ispita ide u proceduru tek nakon uplate ispitne pristojbe koju kandidat mora uplatiti najkasnije 60 dana od primljene obavijesti ministarstva.
(5) Ministar nadležan za rad (u daljnjem tekstu: ministar) rješenjem odobrava polaganje stručnog ispita.
(6) Rješenje iz stavka 5. ovoga članka je izvršno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Članak 13.
(1) Usmeni dio stručnog ispita, kandidat polaže pred Ispitnom komisijom za stručni ispit za stručnjaka zaštite na radu (u daljnjem tekstu: Komisija S).
(2) O provođenju stručnog ispita vodi se zapisnik, koji potpisuju predsjednik i članovi Komisije S.
(3) Zapisnik o općem dijelu stručnog ispita se vodi na obrascu SIS-2, koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio.
(4) Zapisnik o posebnom dijelu stručnog ispita se vodi na obrascu SIS-3, koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio.
(5) Ministar odlukom utvrđuje listu ispitivača koji mogu biti članovi Komisije S i tajnika Komisije S.
Članak 14.
(1) Komisiju S i predsjednika Komisije za svaki ispitni rok imenuje rukovodeći službenik ustrojstvene jedinice za zaštitu na radu ministarstva s liste ispitivača iz članka 13. stavka 5. ovoga Pravilnika.
(2) Komisiju S za opći dio stručnog ispita čine tri ispitivača od kojih je jedan predsjednik.
(3) Komisiju S za posebni dio stručnog ispita čine tri ispitivača od kojih je jedan predsjednik.
Članak 15.
(1) O mjestu i vremenu polaganja stručnog ispita, kandidat mora biti obaviješten 30 dana prije dana održavanja stručnog ispita.
(2) Kandidat može pisanim podneskom, uz odgovarajući dokaz opravdane spriječenosti, odgoditi polaganje stručnog ispita najkasnije 3 dana prije dana određenog za polaganje.
(3) Ako kandidat bez opravdanog razloga određenog dana ne pristupi polaganju stručnog ispita, smatrat će se da je odustao od zahtjeva za polaganje stručnog ispita.
Članak 16.
(1) Troškove za polaganje stručnog ispita snosi kandidat ili njegov poslodavac.
(2) Kandidatu koji je odgodio polaganje stručnog ispita u skladu s odredbama ovoga Pravilnika, uplaćeni iznos troškova iz stavka 1. ovoga članka priznaje se za iduće polaganje stručnog ispita, ako u međuvremenu troškovi polaganja stručnog ispita nisu utvrđeni u većem iznosu te se u tom slučaju nadoplaćuje razlika.
Članak 17.
(1) Kandidat je položio opći dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, ako ga svi članovi komisije ocjene s ocjenom »položio«.
(2) Kandidat je položio posebni dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, ako ga svi članovi komisije ocjene s ocjenom »položio«.
(3) Kandidat koji je prijavio opći dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu i posebni dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, ispite polaže isti dan.
Članak 18.
(1) Kandidat koji nije položio opći dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, može zahtijevati ponovno polaganje ispita najkasnije u roku od 90 dana od dana od kada ga nije položio, a ispit može polagati najviše tri puta.
(2) Kandidat koji nije položio posebni dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, može zahtijevati ponovno polaganje ispita najkasnije u roku od 90 dana od dana od kada ga nije položio, a ispit može polagati najviše tri puta.
(3) Kandidatu koji istoga dana polaže opći i posebni dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, a koji položi samo opći dio, izdat će se uvjerenje o položenom općem dijelu ispita, a ponovno polaganje posebnog dijela može zatražiti na način i u roku iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Ako u roku iz stavka 1. i 2. ovoga članka kandidat ne podnese zahtjev za ponovno polaganje ispita, smatrat će se da je odustao od zahtjeva za polaganje stručnog ispita.
(5) Ako kandidat ne položi ispit u roku od 1 godine od dana podnošenja zahtjeva, obustavit će se postupak polaganja.
Članak 19.
(1) Kandidatu koji je položio opći dio stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, izdaje se uvjerenje o položenom općem dijelu stručnog ispita stručnjaka zaštite na radu, na obrascu koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIS-4 ).
(2) Kandidatu koji je položio posebni dio stručnog ispita izdaje se uvjerenje o položenom posebnom dijelu stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, na obrascu koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIS-5).
(3) Kandidatu koji je položio opći i posebni dio stručnog ispita istoga dana, izdaje se uvjerenje o položenom općem i posebnom dijelu stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu, na obrascu koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIS-6).
Članak 20.
Administrativne i tehničke poslove obavlja tajnik Komisije S.
Članak 21.
(1) Visinu troškova stručnog ispita odlukom utvrđuje ministar.
(2) Predsjedniku, članovima i tajniku komisije S pripada naknada za rad na temelju odluke koje donosi ministar.
Članak 22.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju izdanih uvjerenja prema obrascu SIS-7, koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIS-7).
(2) U evidenciji iz stavka 1. ovoga članka upisuju se sljedeći podaci:
1) broj uvjerenja,
2) ime i prezime kandidata, OIB, stupanj i smjer obrazovanja,
3) datum polaganja ispita,
4) vrsta uvjerenja,
5) datum izdavanja uvjerenja iz članka 19. ovoga Pravilnika.
(3) Ministarstvo vodi evidenciju iz stavka 1. ovoga članka u papirnatom i elektroničkom obliku.
IV. STRUČNI ISPIT ZA KOORDINATORA ZAŠTITE NA RADU
Članak 23.
(1) Pravo polaganja stručnog ispita za koordinatora zaštite na radu tijekom izrade projekta (koordinator I) i koordinatora zaštite na radu tijekom građenja (koordinator II) ima osoba koja ima završen najmanje preddiplomski studij arhitekture, građevinarstva, elektrotehnike ili strojarstva sa stečenim nazivom prvostupnik (baccalaureus) i položen stručni ispit propisan posebnim propisom iz graditeljstva, najmanje prema ispitnom programu za prvostupnika (baccalaureus).
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, osoba koja ima najmanje završen studij arhitekture, građevinarstva, elektrotehnike ili strojarstva ili stručni studij sigurnosti sa stečenim nazivom prvostupnik (baccalaureus) i položen stručni ispit za stručnjaka zaštite na radu (posebni dio) ima pravo polaganja stručnog ispita samo za koordinatora II.
(3) Status koordinatora I i II ima osoba koja ima završen najmanje preddiplomski studij arhitekture, građevinarstva, elektrotehnike ili strojarstva sa stečenim stručnim nazivom prvostupnik (baccalaureus) i koja je položila stručni ispit po posebnom propisu iz graditeljstva, najmanje prema ispitnom programu za prvostupnika (baccalaureus) i koja je stručnjak zaštite na radu (opći i posebni dio).
(4) O statusu koordinatora iz stavka 3. ovoga članka, ministarstvo donosi rješenje.
Članak 24.
Stručni ispit za koordinatora zaštite na radu polaže se prema programu za koordinatore zaštite na radu, koji je u prilogu 3. ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (PRILOG 3.).
Članak 25.
(1) Polaganje stručnog ispita kandidat prijavljuje ministarstvu.
(2) Za prijavu polaganja stručnog ispita može se koristiti obrazac koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIK-1).
(3) Prijava za polaganje stručnog ispita s priloženom dokumentacijom mora sadržavati sve podatke navedene u obrascu iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Prijava za polaganje stručnog ispita ide u proceduru tek nakon uplate ispitne pristojbe koju kandidat mora uplatiti najkasnije 60 dana od primljene obavijesti ministarstva.
(4) Ministar rješenjem odobrava polaganje stručnog ispita.
(5) Rješenje iz stavka 4. ovoga članka je izvršno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Članak 26.
(1) Stručni ispit za koordinatora zaštite na radu, kandidat polaže pred Ispitnom komisijom za stručni ispit za koordinatora zaštite na radu (u daljnjem tekstu: Komisija K).
(2) O provođenju stručnog ispita vodi se zapisnik, koji potpisuju predsjednik i članovi Komisije K.
(3) Zapisnik o stručnom ispitu za koordinatora zaštite na radu vodi se na obrascu SIK-2, koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIK 2).
(4) Ministar odlukom utvrđuje listu ispitivača koji mogu biti članovi Komisije K i tajnika Komisije K iz redova državnih službenika središnjih tijela državne uprave.
(5) Na listu ispitivača iz stavka 4. ovoga članka, osobe predlaže i ministarstvo nadležno za graditeljstvo.
Članak 27.
(1) Komisiju K i predsjednika Komisije za svaki ispitni rok imenuje rukovodeći službenik ustrojstvene jedinice za zaštitu na radu ministarstva s liste ispitivača iz članka 25. stavka 4. ovoga Pravilnika.
(2) Komisiju K čine tri ispitivača, od kojih je jedan predsjednik.
Članak 28.
(1) O mjestu i vremenu polaganja stručnog ispita, kandidat mora biti obaviješten 30 dana prije dana održavanja stručnog ispita.
(2) Kandidat može pisanim podneskom, uz odgovarajući dokaz opravdane spriječenosti, odgoditi polaganje stručnog ispita najkasnije 3 dana prije dana određenog za polaganje.
(3) Ako kandidat bez opravdanog razloga određenog dana ne pristupi polaganju stručnog ispita, smatrat će se da je odustao od zahtjeva za polaganje stručnog ispita.
Članak 29.
(1) Stručni ispit za koordinatora zaštite na radu sastoji se od tri ispitne cjeline.
(2) Kandidat je položio stručni ispit za koordinatora zaštite na radu, ako je položio sve tri cjeline, koje su članovi komisije ocijenili s ocjenom »položio«.
(3) Kandidat koji nije položio jednu cjelinu stručnog ispita za koordinatora zaštite na radu, može zahtijevati ponovno polaganje te cjeline u roku od 30 dana od dana kada ga nije položio, a ispit može polagati najviše tri puta.
(4) Kandidat koji nije položio dvije cjeline stručnog ispita za koordinatora zaštite na radu, može zahtijevati ponovno polaganje ispita u roku od 30 dana od dana kada ga nije položio, a ispit može polagati najviše tri puta.
(5) Ako u roku iz stavka 3. i 4. ovoga članka kandidat ne podnese zahtjev za ponovno polaganje ispita, smatrat će se da je odustao od zahtjeva za polaganje stručnog ispita.
Članak 30.
Kandidatu koji je položio stručni ispit za koordinatora zaštite na radu, izdaje se uvjerenje o položenom stručnom ispitu za koordinatora zaštite na radu, na obrascu koji je u prilogu ovoga Pravilnika i čini njegov sastavni dio (OBRAZAC SIK-3 ).
Članak 31.
Administrativne i tehničke poslove obavlja tajnik komisije K.
Članak 32.
(1) Visinu troškova stručnog ispita za koordinatora zaštite na radu, odlukom utvrđuje ministar.
(2) Predsjedniku, članovima i tajniku komisije K pripada naknada za rad na temelju odluke koje donosi ministar.
Članak 33.
(1) Troškove za polaganje stručnog ispita snosi kandidat ili njegov poslodavac.
(2) Kandidatu koji je odgodio polaganje stručnog ispita u skladu s odredbama ovoga Pravilnika, uplaćeni iznos troškova iz stavka 1. ovoga članka priznaje se za iduće polaganje stručnog ispita, ako u međuvremenu troškovi polaganja stručnog ispita nisu utvrđeni u većem iznosu te se u tom slučaju nadoplaćuje razlika.
Članak 34.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju osoba koje su položile stručni ispit za koordinatora zaštite na radu.
(2) U evidenciji iz stavka 1. ovoga članka upisuju se sljedeći podaci:
1) broj uvjerenja
2) ime i prezime kandidata, OIB, stupanj i smjer obrazovanja,
3) datum polaganja ispita,
4) vrsta uvjerenja,
5) datum izdavanja uvjerenja iz članka 30. ovoga Pravilnika.
(3) Ministarstvo vodi evidenciju iz stavka 1. ovoga članka u papirnatom i elektroničkom obliku.
V. KONTINUIRANO USAVRŠAVANJE STRUČNJAKA ZAŠTITE NA RADU I KOORDINATORA ZAŠTITE NA RADU
Članak 35.
(1) Poslodavac je obvezan omogućiti stručnjacima zaštite na radu stručno usavršavanje koje provode središnja tijela državne uprave nadležna za zaštitu na radu.
(2) Koordinatori zaštite na radu dužni su se usavršavati.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 36.
Postupci započeti prije stupanja na snagu ovoga Pravilnika, dovršit će se po odredbama ovoga Pravilnika.
Članak 37.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o polaganju stručnog ispita stručnjaka zaštite na radu (»Narodne novine«, broj 114/02 i 126/03).
(2) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima za osposobljavanje radnika za rad na siguran način (»Narodne novine«, broj 114/02 i 126/03).
(3) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o programu i načinu provjere osposobljenosti poslodavca ili njegovog ovlaštenika za obavljanje poslova zaštite na radu (»Narodne novine«, broj 114/02 i 29/05).
(4) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o programu, sadržaju i načinu provjere znanja poslodavaca ili njihovih ovlaštenika iz područja zaštite na radu (»Narodne novine«, broj 69/05).
(5) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima i stručnim znanjima za imenovanje koordinatora za zaštitu na radu te polaganju stručnog ispita (»Narodne novine«, broj 101/09 i 40/10).
Članak 38.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/14-01/50
Urbroj: 524-03-02-01/1-14-22
Zagreb, 16. rujna 2014.
Ministar
prof. dr. sc. Mirando Mrsić, dr. med., v. r.
PRILOG 1.
PROGRAM OSPOSOBLJAVANJA OVLAŠTENIKA, POVJERENIKA RADNIKA ZA ZAŠTITU NA RADU
1. Osnovni pojmovi iz zaštite na radu.
2. Procjena rizika.
3. Osposobljavanje iz zaštite na radu.
4. Obveze i prava poslodavaca, radnika i ovlaštenika radnika za zaštitu na radu.
5. Poslovi zaštite na radu.
6. Posebni propisi ovisno o djelatnosti poslodavca.
7. Posljedice neprovođenja zaštite na radu za poslodavca.
PRILOG 2.
PROGRAM STRUČNOG ISPITA ZA STRUČNJAKA ZAŠTITE NA RADU
I. OPĆI DIO
Pravno uređivanje zaštite na radu
Zaštita zdravlja radnika (zdravstveno osiguranje i zdravstvena zaštita)
Načela socijalne sigurnosti (radno pravo, mirovinsko osiguranje, obvezno pravo)
Procjena rizika
II. POSEBNI DIO
1. Građevine namijenjene za rad
Lokacija građevina namijenjenih za rad
Vodovod i kanalizacija
Odstranjivanje štetnih otpadaka
Radni prostor
Veličina i visina prostorija
Podovi, zidovi, stropovi i krovovi, prozori, vrata
Prometnice
Unutarnja stubišta, vanjske stepenice, pokretne stepenice, vertikalni prilazi
Prirodna i umjetna osvijetljenost
Grijanje, hlađenje i provjetravanje prostorija
Buka i vibracije
Pomoćne prostorije
Održavanje mjesta rada, radne i druge opreme
Pružanje prve pomoći
Plan evakuacije i spašavanja
2. Radna oprema (postrojenja, strojevi, uređaji, sredstva za prijenos materijala i oprema za povremeni rad na visini)
Opće odredbe vezano za uporabu
Obveze poslodavca
Obveze radnika
Zahtjevi koje moraju ispunjavati radnici za korištenje određene radne opreme
Postavljanje radne opreme
Natpisi i upute
Zahtjevi u svezi s pogonskom energijom
Rukovanje radnom opremom
Sigurnosni uređaji i naprave
Kontrolni instrumenti i naprave
Radna oprema kod koje nastaje statički elektricitet
Radna oprema kod koje se oslobađa prašina
Radna oprema s opasnim radnim tvarima
Radna oprema kod koje nastaju visoke ili niske temperature
Radna oprema kod koje nastaje buka ili vibracije
Popravak, održavanje i transport radne opreme
Radna oprema za dizanje tereta
Uporaba radne opreme za dizanje tereta
Radna oprema za dizanje slobodno visećih tereta
3. Znakovi sigurnosti
Opće i posebne obveze poslodavca u svezi sa znakovima sigurnosti
Opći zahtjevi vezano za znakove sigurnosti
Označavanje sadržaja spremnika i instalacija
Označavanje opreme za gašenje
Označavanje prepreka, opasnih područja i prometnih putova
Svjetlosni i zvučni znakovi
Davanje znakova rukom i govorno komuniciranje
4. Osobna zaštitna oprema
Obveze poslodavca
Obveze radnika
Procjena rizika i izbor osobne zaštitne opreme za zaštitu: glave, sluha, očiju i lica, organa za disanje, ruku, nogu, kože, trupa i trbuha, cijelog tijela, od pada u dubinu i od električne energije
5. Radni okoliš
Čimbenici radnog okoliša
Nadzor nad stanjem radnog okoliša
Svrha i provedba ispitivanja radnog okoliša
Propisi prema kojima se vrše ispitivanja u radnom okolišu
Prateći dokumenti
Mikroklima
Buka i vibracije
Zaprašenost
Osvijetljenost i rasvjeta
Neionizirajuća i ionizirajuća zračenja
Kemijske štetnosti
Biološke štetnosti
Poduzimanje mjera na temelju stanja utvrđenih ispitivanjima
6. Siguran rad s opasnim kemikalijama
Klasifikacija opasnih kemikalija
Propisi kojima je regulirano rukovanje s opasnim kemikalijama
Označavanje opasnih kemikalijama
Obveze proizvođača, isporučitelja i korisnika opasnih kemikalija
Osposobljavanje radnika za rad s opasnim kemikalijama
Transport i skladištenje opasnih kemikalija
Opasni otpadci
7. Siguran rad pri korištenju električne energije
Podzakonski propisi, tehnički propisi, hrvatske norme
Opasno djelovanje električne struje na čovjeka
Pravila za sigurno korištenje električne energije
– zaštita od udara električne struje;
– zahtjevi glede električnih instalacija;
– sigurno korištenje električnih strojeva i uređaja.
Posluživanje i rad s električnim uređajima i opremom
– električni uređaji i oprema s visokim naponom;
– električni uređaji i oprema s niskim naponom;
– zaštitna oprema za rad na električnim uređajima i opremi;
– uzemljenje.
Opasne pojave
– atmosfersko pražnjenje;
– statički elektricitet;
– indukcija;
– elektromagnetski valovi.
Unutarnji nadzor
8. Unutarnji transport i skladištenje
Unutarnji transport
Ručno prenošenje tereta
Načela i pravila za sigurnu uporabu transportnih sredstava
Pravila zaštite pri sprječavanju rizika kod transportnih operacija
Manipulacija vozilima unutarnjeg transporta
Skladištenje
Obrazac ZOS
..................................................................................... naziv, sjedište i OIB poslodavca ZAPISNIK za radnika …………………………………….. ime, prezime, OIB |
|
Poslovi koje će radnik obavljati i mjesto obavljanja tih poslova: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mjesto i vrijeme provođenja osposobljavanja radnika, |
|
Ime, prezime i OIB osoba koje su uključene u osposobljavanje, |
|
Na osnovi provedenog teoretskog dijela osposobljavanja, stručnjak zaštite na radu zadužen za osposobljavanje ocjenjuje: Radnik je u teoretskom dijelu osposobljen za rad na siguran način za poslove na koje je raspoređen. Stručnjak zaštite na radu: .................................... …........................... (ime i prezime) (potpis) Osposobljeni radnik: ............................................... ............................. (ime i prezime) (potpis) |
PRAKTIČNI DIO PROVJERE
Niže potpisane osobe su na mjestu rada utvrdile da: |
|
Radnik prije početka rada pregleda mjesto rada te o uočenim nedostacima izvještava poslodavca ili njegovog ovlaštenika |
|
Radnik pravilno koristi sredstva rada |
|
Radnik pravilno koristi propisanu osobnu zaštitnu opremu i nakon korištenja je vraća na za to određeno mjesto |
|
Radnik pravilno koristi i samovoljno ne isključuje, ne vrši preinake i ne uklanja zaštite na sredstvima rada |
|
Radnik odmah obavještava poslodavca, njegovog ovlaštenika, stručnjaka zaštite na radu ili povjerenika radnika za zaštitu na radu o svakoj situaciji koju smatra značajnim i izravnim rizikom za sigurnost i zdravlje, o nepostojanju ili nedostatku uputa za takvu situaciju, kao i o bilo kojem uočenom nedostatku u organiziranju i provedbi zaštite na radu |
|
Radnik posao obavlja u skladu s pravilima zaštite na radu, pravilima struke te pisanim uputama poslodavca |
|
Radnik prije odlaska s mjesta rada ostavlja sredstva rada koja je koristio, u takvom stanju da ne ugrožavaju ostale radnike ili sredstva rada |
|
Radnik surađuje s poslodavcem, njegovim ovlaštenikom, stručnjakom zaštite na radu, specijalistom medicine rada i povjerenikom radnika za zaštitu na radu |
|
|
|
Praktični dio provjere završen je dana ...................., ................................... ................................................................................................................. Praktičnu provjeru su obavili: 1. Neposredni ovlaštenik: ............................................................................ .................................. ............................................................................. 2. Stručnjak zaštite na radu zadužen za osposobljavanje: ................................. Na osnovi provedenog osposobljavanja, stručnjak zaštite na radu zadužen za 3. Radnik je osposobljen za rad na siguran način na poslovima i zadacima na koje je Stručnjak zaštite na radu: ................................. ............................................ |
Obrazac ZOOP
............................................................. naziv, sjedište i OIB poslodavca ZAPISNIK …………………………………. ime, prezime, OIB za obavljanje poslova ovlaštenika/povjerenika radnika za zaštitu na radu |
|
Poslovi koje će ovlaštenik/povjerenik radnika obavljati i mjesto obavljanja poslova: |
|
Sadržaj osposobljavanja: |
|
1. Osnovni pojmovi iz zaštite na radu |
|
2. Procjena rizika |
|
3. Osposobljavanje iz zaštite na radu |
|
4. Obveze i prava poslodavaca, radnika i ovlaštenika radnika za zaštitu na radu |
|
5. Poslovi zaštite na radu |
|
6. Posebni propisi ovisno o djelatnosti poslodavca |
|
7. Posljedice neprovođenja zaštite na radu za poslodavca |
|
Mjesto i vrijeme provođenja osposobljavanja, |
|
Ime, prezime i OIB osoba koje su uključene u osposobljavanje, |
|
Na osnovi provedenog osposobljavanja, prema propisanom programu osposobljavanja, stručnjak zaštite na radu zadužen za osposobljavanje ocjenjuje: Ovlaštenik/Povjerenik je osposobljen za obavljanje poslova zaštite na radu. Stručnjak zaštite na radu: ...................................... ............................. (ime i prezime) (potpis) Ovlaštenik/Povjerenik: ......................................... ................................ (ime i prezime) (potpis) |
Obrazac SIS-1
Republika Hrvatska
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
10000 Zagreb, Ulica grada Vukovara 78
ZAHTJEV
za polaganje stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu
Redni broj |
PODATAK |
|
1. |
Ime i prezime |
|
2. |
Dan, mjesec i godina rođenja |
|
3. |
OIB |
|
4. |
Mjesto stanovanja |
|
5. |
Kontakt-telefon |
|
6. |
Školska sprema,/naziv završenog fakulteta, visoke, više ili srednje škole, smjer, stupanj |
|
7. |
Opći dio ispita/ Posebni dio ispita/ Opći i posebni dio ispita |
|
8. |
Tko snosi troškove polaganja ispita (ime i prezime/naziv tvrtke i adresa/sjedište) |
|
9. |
Djelatnost poslodavca |
|
10. |
Preslika diplome ili svjedodžbe o završenom obrazovanju |
|
11. |
Preslika izvatka iz registra Trgovačkog suda poslodavca kod kojega je kandidat zaposlen |
|
U __________________
Podnositelj zahtjeva
_____________________
Obrazac SIS-2